22 فوریه 2023- زخم‌های مزمن، به‌ویژه آن‌هایی که با دیابت مرتبط هستند، تهدیدی فزاینده برای سلامت عمومی هستند و اثرات اقتصادی قابل‌توجه دیگری نیز دارند.

التهاب مرتبط با این زخم ها، منجر به ناهنجاریی در سیگنال های الکتریکی درون زا می شود که مانع از مهاجرت کراتینوسیت های مورد نیاز برای حمایت از روند بهبودی، می گردد.

این مشاهدات باعث ایجاد انگیزه برای درمان زخم‌های مزمن با درمان تحریک الکتریکی می‌شود، اما تاکنون چالش‌های مهندسی عملی، مشکلات در برداشتن سخت‌افزار تحریک کننده از روی محل زخم، و نبود وسیله‌ای برای نظارت بر روند بهبودی، موانعی را برای استفاده ی گسترده بالینی از این روش بودند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه نورث وسترن، اولین بانداژ کوچک، انعطاف پذیر و قابل کشش در نوع خود را ساخته اند که بر این چالش‌ها غلبه کرده و با ارائه الکتروتراپی مستقیم به محل زخم، التیام را تسریع می کند.

در یک مطالعه بر روی موش ها، باند جدید زخم های دیابتی را 30 درصد سریعتر از موش های بدون باند، بهبود بخشید.

این پانسمان همچنین بر اساس تغییرات در امپدانسبه طور فعال بر روند بهبود نظارت می کند و بعد از اینکه دیگر مورد نیاز نیست به طور بی ضرر حل می شود- الکترودها و همه ی بخش های پانسمان. این دستگاه جدید می‌تواند ابزاری قدرتمند برای بیماران دیابتی باشد که زخم‌هایشان می‌تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله قطع عضو یا حتی مرگ شود.

این تحقیق به صورت آنلاین در شماره 22 فوریه مجله Science Advances منتشر شد. این اولین باند قابل جذب زیستی است که قادر به ارائه الکتروتراپی است و اولین نمونه از یک سیستم احیا کننده ی هوشمند است.

این تحقیق نتایجی عالی را برای یک پلت فرم ساده و موثر برای الکتروتراپی محل زخم ارائه داد. برای مطالعه ی جزئیات این تحقیق به آدرس زیر مراجعه کنید:

Song, J.W., et al. (2023) Bioresorbable, wireless, and battery-free system for electrotherapy and impedance sensing at wound sites. Science Advances. doi.org/10.1126/sciadv.ade4687.

منبع خبر:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.ade4687